Search
Close this search box.

Sådan bliver I arbejdsglædecertificeret

Proces

For at komme i gang, tager du kontakt til praQtice, så du kan høre nærmere og vi kan høre om jeres motivation og ønsker. Her planlægger vi desuden selve processen, som kommer til at se sådan ud:
  •  Vi sender dig informationsmateriale, som du kan bruge til at informere alle på klinikken og få hele teamet med ombord. 
  • Det er vigtigt, at I udnævner en medarbejder- og en lederrepræsentant til processen. I får også information om, hvad det indebærer.
  • Vi tager kontakt til jer for at aftale dato for certificeringsbesøg samt jeres repræsentants datomuligheder for at komme med som auditør på en anden klinik i ordningen.
  • Vi sender et link til et trivselsanalysespørgeskema, som alle udfylder anonymt. Resultatet er et vigtigt element i det videre arbejde med arbejdsglæde. Repræsentant fra klinikken sørger for at få delt linket til alle på klinikken og skal være indstillet på at skulle sende 1-3 remindere for at få alle med.
  • Leder- og medarbejderepræsentant får tilsendt resultat af trivselsmåling og den fra klinikken, der skal med ud som auditør på en anden klinik får desuden tilsendt resultater fra den anden kliniks trivselsmåling. Resultaterne er fortrolige!
  • Næste skridt er certificeringsbesøget, hvor arbejdsglædekonsulent sammen med auditør fra anden klinik kommer ud på jeres klinik. Besøget varer ter timer og det tilstræbes at forløbe efter følgende plan:
    • Indledende møde mellem arbejdsglædekonsulent, auditør og klinikkens leder- og medarbejderrepræsentant. Her gennemgås trivselsanalysen og der bliver spurgt ind til resultaterne. I har muligvis allerede gennemgået trivselsanalysen på personalemøde eller lignende med hele teamet og haft drøftelser om, hvad I gerne vil arbejde med. Samtalen vil typisk kredse om, hvad I evt. allerede har drøftet at jeres indsats for arbejdsglæde skal handle om. Det kan være, at ledelsen har yderligere ønsker om indsatsen (oplever måske at ‘skoen trykker’ et sted, som endnu ikke er blevet synliggjort) samt en vurdering fra arbejdsglædekonsulent og auditør om, hvad man med fordel kan arbejde med.
    • Dialog med teamet på klinikken. Herefter går arbejdsglædekonsulent og auditør rundt på klinikken og drøfter forskellige emner med folk på klinikken. Nogle gange samlet, men typisk hver for sig. Vi fanger folk, som det nu kan lade sig gøre. Og dialogen kan nogle gange godt foregå sideløbende med det arbejde, som man er i gang med. Der er nogle faste emner, som vi sørger for at komme omkring og der er nogle kliniktilpassede emner ud fra dagens indledende møde.
    • Arbejdsglædekonsulent og auditør stikker hovederne sammen for at dele informationer, indtryk og anbefalinger.
    • Alle på klinikken samles. Det kan være i poly’en, det kan være i forbindelse med frokost eller hvad der passer hos jer. Arbejdsglædekonsulent og auditør præsenterer dagens forløb med indtryk og anbefalinger og vil typisk spørge ind til uddybning og forslag til at arbejde med forskellige emner samt sikre sig, at der er bred enighed om ønsker, mål og interesser. Man kan altid kontakte arbejdsglædekonsulenten efterfølgende med yderligere oplysninger.
    • Vi runder af med et kort opsummerende møde mellem arbejdsglædekonsulent, auditør og klinikkens leder- og medarbejderrepræsentant.
  • Arbejdsglædekonsulenten udarbejder på baggrund af certificeringsbesøget en rapport med opsummering, de væsentligste pointer, anbefalinger til det videre arbejde, opstilling af mål og forslag til konkrete tiltag og værktøjer.
  • Rapporten sendes til auditør, som har mulighed for at supplere og foreslå ændringer.
  • Den færdige rapport sendes til klinikken, som er velkommen til at tage kontakt til arbejdsglædekonsulent, hvis der er spørgsmål eller lignende.
  • I fald klinikken har opnået certificering tilsendes materiale (logo mv., som frit kan bruges f.eks. på hjemmeside, sociale medier, i stillingsopslag osv.)
  • Opfølgning: Klinikken vil efter et halvt år blive kontaktet for opfølning på arbejdet og evt. hjælp til at nå i mål, inden recertificering finder sted.

Al den information, som man får om klinikker i forbindelse med sit arbejde for arbejdsglædecertificering er fortrolig.

 

Rollen som arbejdsglædepræsentant og som auditør

Forud for første certificeringsbesøg udnævnes en leder og en medarbejder som arbejdsglæderepræsentanter. Deres opgave er tovholderfunktion og sikre, at der er fremdrift i processen og de opsatte mål. Grunden til, at der skal være to er dels at sikre bred forankring på klinikken, dels at man kan sparre med hinanden og være to til at videregive viden. 

Deltagelse i ordningen kræver desuden, at en person fra klinikken tager med på certificeringsbesøg på en anden klinik i ordningen. Det kan være en af de to repræsentanter, men det behøver det ikke at være. Vores erfaring er, at det giver megen inspiration at være med ude som auditør og se, høre og opleve tingene på en anden klinik.

 1-3 hjerter

Man kan opnå mellem 1-3 hjerter. I første runde opnår man max. 1 hjerte. Hjertet opnås ved at man viser en tydelig indsats for at arbejde med sin arbejdsglæde og har opsat mål herfor.
I 2. runde kan opnås yderligere et hjerte, hvis man har opnået de ønskede resultater, som blev opsat som mål efter 1. runde og trivselsanalysen er gået i den positive retning.
Fra 3. runde kan opnås 3 hjerter som bevis på dokumenteret høj arbejdsglæde og fortsat indsats til løbende udvikling.

Trivselsanalyse

Forud for besøget kan man få gennemført en trivselsanalyse, som er et af de elementer, der danner grundlag for klinikkens videre arbejde med arbejdsglæde.